Friday, April 24, 2015

Azam Baru


No Entry tahun 2015 ni....
ni first entry kot...ada macam-macam dalam kotak fikiran ni tapi tak tahu kenapa tak terluah dek jari jemari ni.....selama tercari-cari ruang untuk meluahkan perasaan........hobi dari dulu memang membaca blog orang walaupun diri sendiri sebenarnya ada jugak blog..just tak rasa nk menaip.......mmg entry yg memboringkan sebagai pembuka bicara....insyaAllah nk membebel puas2 dulu sblm start dengan AZAM BARU....macam-macam dah jadi tahun ni...tahun ni dh masuk hampir 2 tahun perkahwinan saya dan suami...saya mesti belajar disiplinkan diri memandangkan suami saya pn guru disiplin sekolah.......(^^)mesti ada jadual harian,amalan2 harian,etc...sebab mmg bukan jenis yg follow jadual sbb tu tak pernah nk buat jadual....

INSYAALLAH dengan AZAM BARU sebelum genap umur yang dah semakin lanjut ni....saya berAZAM utk hidup dengan cara yang lebih teratur lagi tersusun.....(macam hidup sekarang berterabur sangat je)

Monday, January 13, 2014

غزوة الفكر

SERANGAN FIKIRAN.....(GHUZWATUL FIKRI)....

Betapa BerJayanya oranG barat menumpulkan fikiran Orang ISLAM....sehinggakan sejarah ISLAM tak tahu tp lebih tahu tentang sejarah orang Barat.....

sampaikan dah konvo ijazah segulung di tangan pun tarikh lahir Nabi pn tak tahu.....

BODOH sungguh pendidikan di Malaysia yg masih menitikberatkan sejarah dunia daripada SIRAH ISLAMIYAH......

Sunday, January 12, 2014

Salam mauLiDurrOsuL......

Cinta Rasul? Ikutlah Sunnah


Kita  kata kita cinta Rasulullah,tapi berapa kalikah kita berselawat kepadanya setiap hari?
Kita kata kita cinta Rasul,tapi adakah kita benar-benar mengikuti sunnahnya..
Dalam rumahtangga,dalam bermasyarakat dan dalam bernegara.

Kita kata kita sayang Rasulullah,buktinya kita sanggup berkumpul dan berselawat beramai-ramai ditengah panas setahun sekali..

Kita kata kita rindukan nabi,buktinya kita akan memenuhi stadium bila diadakan majlis-majlis selawat perdana..

Tapi berapa ramai di kalangan kita yang benar-benar beristiqomah dengan sunnahnya dan adakah masjid-masjid juga akan penuh sewaktu solat subuh sepertimana penuhnya stadium dalam majlis selawat perdana?

Adakah kita benar-benar layak mengucapkan aku cinta Rasulullah atau hanya layak digelar Munafik?
Sama-sama kita renungkan..

Apa SalaHnya ContOhi yG BaiK.....

10 Sebab Kenapa Jepun Boleh Maju Dengan Cepat

1. Di Jepun di ajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan satu matapelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” dimana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.

2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal sekolah rendah sehingga ke peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya ialah mendidik dan menanamkan konsep dan pembentukan pribadi/watak, bukan sahaja pendidikan dan indoktrinasi(dictation).

3. Jepun walaupun salah satu Negara terkaya didunia, mereka tidak mempunyai orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan keatas anak-anak mereka.

4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 20min bersama-sama guru mereka. Faktor ini membawa kearah kemunculan generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.

5. Kanak-kanak disekolah akan membawa berus gigi yang telah di “disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka disekolah setiap kali lepas makan bagi mengekalkan kesihatan pada usia yang muda.

6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun yang perlu diberi perlindungan.

7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai “Jurutera Kesihatan” yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan, tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.

8. Di larangan mengunakan handphone didalam tren/keretapi, restoran dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”

9. Jika anda pergi ke restauran buffet di Jepun, anda akan dapati bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar yang di perlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan apa-apa makanan diatas pingan.

10. Kadar kelambatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang tahu akan nilai masa, dan gemar kepada ketepatan saat dan minit
 -Sumber-

-ijoks2009-
Mengikut kajian seorang penulis,An Wang Seng.Masyarakat jepun bekerja lebih dari lapan jam sehari.Mereka sangat berdisiplin dalam segala hal.Bos dan majikan ibarat satu keluarga dan saling mengambil berat antara satu sama lain.Jarang-jarang berlaku istilah ponteng kerja dan datang lewat dalam masyarakat mereka.

Air LiUr....AnDa jijiK ke tiDak?

Air LiUr Bermaksud suatu caiRan yG sentiaSa di daLam MuLut Kita....FunGsiNya BanYak Of CourSe la SeBab DaH AllaH SWT tiDak AkaN MenCiptAkan SeSuatu itU taNpa FaeDah...dan tiDak MunGkin DenGan Sia-siA.....

NeneK saYa PerNah Kata DuLu....

NeneK : "Ishh...Lap Air LuDah BuDak tu"
SaYa    : "apeSal PuLak Air LuDah Nek?Air LiUr La...."
NeneK : " Alaah...same la tuh "
Saya     : " Mane same Nek...Air LiUr yg Masih Dalam atau seKitar MuLut atau Badan....Air LuDah PuLak                 Air LiUr yG dah selamat sampai ke taNah atau tempat seLain daRi tuBuh BaDan..."(lain pulak citernye kalau kena air ludah org kt tubuh badan kita)

That's the differeNt of Air LIUR dengan Air LUDAH....

Air LiUr Sesuatu yg SuCi tidak Najis tapi sesUatu Benda Yg Hina Dan DiBenCi OraNg....
SeLaGi Ia beraDa Di DaLam Mulut ia tidak najis....tapi BiLa ia Berada di LuaR dariPada MuLut ia adalah KotOr....

Air LiUr ni dah MemanG x AsinG dah di KalanGan Masyarakat untUk GuNa Air LiUr BiLa nak BuKa Muka SuRat BaRu.....X KuraNg JuGak yG GuNa KaeDah Ni Hatta BiLa baCa Al-QuRan....HARAM HukumNya kita Meletakkan sesuatu yg HiNa Pada Al-QuRan.....

JaDi Jo0m Sama2 Kita ElakkaN perBuataN ni...Kalau BoLeh SemUa BaHan BaCaan Kita ElaKkan BerbUat DeMiKian seBab ILMU ni mesti DiHorMati....

ShariNg is CaRing...CaRinG is LOvinG....(^^)

Monday, January 06, 2014

KonGsi2...ShaRe2....

SeSiaPa yG MenDenGar...BeLaJar.....BeriLmu....taHu....WajiB bagiNya untUk MenyeBarKan iLmunya tentaNg AgaMa AllaH SWT...BerDosa SeKiraNya DiSemBunyiKan iLmu Di dada.....

Let's ShaRe Any Of yOur KnowLedGe EspeCiaLLy About ISLAM fOr Better UmmaH....

Al-IstiQoMah AlfU KaRoMah.......


SaLam...SiaPa taK PerNah GaGaL???
MaNisnya SukSes Sebab WuJuDnya GagaL....
PerCaYa taK ????
Mesti KeNa PerCaYa....

Dulu Kita BiaSa DenGar....
"Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya"
"Jatuh Sekali BangKitlah....."
PenCipta Lampu-ThOmas EdiSon yg dalam usaha menghasilkan lampu telah menemui keGAGALan sebanyak 99 kali...sebelum menemui keJAYAan beliau telah berazam seANDAInya usahanya kali ke 100 GAGAL maka akan aku Cuba Lagi buat Kali ke 101......inilah usaha yg berterusan dr seorang yg bukan beragamakan ISLAM......ApataH laGi kita yg BerAgama ISLAM.....

Al-IstiQoMah AlfU KaRoMah...
ini pesan ustazah Munirah sewaktu saya masih dalam alam persekolahan Otw sitting For STAM....Memang melekat QouL HuKama' ni dalam otak...Amalan berterusan itu mengandungi seribu keramat"
What's the meaning of KAROMAH??? Maksudnya...sesuatu perkara yg diluar kebiasaan....

Nak rasa nikmat karomah ni....kita mesti lalui dulu usaha mengamalkan sesuatu amal kebaikan atau kebajikan secara berterusan....contohnya :- bersedekah,berzikir,berselawat,kutip sampah,senyum atau beri salam pada org,beri nasihat......dan of Course banyak lagi....Habis berPAGE2 kalau nk disenaraikan kt Blog yg baru setahun jagung nih....

* PraCtice Make PerFeCt
* MIstaKe anD ExPeriEnce Is the BeSt teaCher